Ray-Ban Meta Gen 2 Akıllı Gözlük İncelemesi

Meta’nın Akıllı Gözlüğü Gerçekten Akıllı mı? Ray-Ban Meta Gen 2 İncelemesi

Meta’nın Ray-Ban işbirliğiyle geliştirdiği Gen 2 akıllı gözlüğünü üç haftadır kullanıyoruz ve bu videoda tecrübelerimizi paylaşacağız.

Öncelikle şunu belirtmekte fayda var; bu gözlük bizim tahmin ettiğimiz display yani ekranlı olan akıllı gözlüklerinden değil. Bildiğimiz Ray-Ban gözlüklerinin tuş veya sesle komut verilebilen hali. Bu arada bu bir erkek gözlüğü ve benim için oldukça büyük bir gözlük. Biz sadece tanıdığımız için yurt dışından aldığımız gözlüğü incelemek için bir süre ödünç aldık.

Yapay Zeka Özellikleri: Kararsız ve Güvensiz Bir Deneyim

Yapay zeka özellikleriyle başlayalım. Gözlüğü taktıktan sonra sesli komut ile “müzik çalar mısın?” dedim. “Özellik ülkenizde henüz mevcut değil” cevabını aldım. Ancak birkaç farklı soru denemem ile bu sefer dümdüz “Spotify veya Apple Music” dediğimde en son dinlediğim şarkıyı çaldı direkt. Burdan anlaşıldığı üzere Meta yapay zeka özellikleri, her sorduğunuzda başka cevaplar veriyor ve bu da haliyle güvensizlik oluşturuyor.

Sadece bu da değil; sesli komut ile offline yani çevrimdışı modda kullandığımda da bazı özellikler direkt çalışmıyor. Mesela çevrimdışı müzik dinleme özelliğini her aç dediğimde uzunca bir uyarı geliyor ki o da internet bağlantısının olmadığı ile ilgili. Bunu her seferinde demesi biraz yorucu, direkt özelliği çalıştırması daha mantıklı bir yaklaşım olurdu.

Canlı yapay zeka özelliklerini denediğimde çoğu özellik için “ülkenizde kullanılamıyor” uyarısını aldım. Bu özelliği kullandığınızda pil ömrü çok hızlı tükeniyor.

Meta’nın burada daha gidecek çok yolu var gibi görünüyor. Hem İngilizce hem de Türkçe olarak komutlar verdim, her soruya farklı değişik cevaplar veriyor. Bu da pek güvenilir değil benim açımdan. Birincisi ne sorsam bu özellik şu anda kullanılamıyor diyor, başka zaman doğru işi yapıyor. “Hey Meta, müzik çal” diyorum. “Özellik kullanılamıyor” diyor. “Hey, meta! Arama yap” diyorum. Alakasız bir şekilde en son dinlediğim şarkıyı çalıyor. Bu arada AI özellikleri şarjı daha çabuk bitiriyor.

Pil Ömrü ve Şarj Deneyimi

Şarj demişken: Pil ömrü yeterince iyi, keza gözlüğü takıp dışarı çıktığımda uzunca bir süre kullanabiliyorum. Tahmini kullanıma bağlı olarak 5-6 saat, hatta az kullanırsanız daha da fazla şarjı gerektirmiyor. Ne kullandım mesela; birkaç yapay zeka prompt’u, fotoğraf ve video çekme, ara ara müzik çalma ve birkaç telefon araması. Yani şarjım bitti gibi bir panik içinde olmadım pek.

Meta henüz gözlük üzerinizdeyken şarj etmeyi veya değiştirilebilir batarya sunmuyor, onun yerine tıpkı kablosuz kulaklıkları kutusunda şarj ettiğiniz gibi bu gözlüğü de kendi kutusunda şarj edebiliyorsunuz. Aynı şekilde gözlük kabını da Type-C kablosuyla şarj edebiliyorsunuz.

Lens Değişimi ve Kullanım Esnekliği

Lens değişimine gelirsek; Meta Ray-Ban tarafından önceden belirlenen yerlerde bunun değişimini yapabiliyorsunuz. Ama kendi gözlük camlarınızı kullanmak isterseniz de Meta tarafından onay almamış üçüncü parti gözlükçülerden cam temin edebiliyorsunuz.

Ses Performansı: Gözlüğün En Güçlü Taraflarından Biri

Gelelim ses performansına: Ses oldukça iyi geldi bana. Özellikle müzik dinledim hep ve keyifliydi. Arama yaparken de tıpkı bir kulaklık veya mikrofonla konuşuyormuşcasına temiz ve keskin bir ses geliyordu. Bu her iki taraf için de geçerli. Hem aradığım kişiler sanki direkt aracısız telefonla konuştuğumu sandılar hem de ben onları oldukça rahat duydum. Dahası, dışardayken bir gözlük aracılığıyla konuştuğum veya müzik dinlediğim hiç belli de olmuyor.

Bu arada merak edenler için belirtelim, gözlüğün yanında kulaklık gelmiyor ve kulağınıza da bir şey takmıyorsunuz. Gözlük, dışarıya ses sızdırmayan gizli yönlendirilebilir hoparlörler ile sesi iletiyor lakin çok yakınınızda olanlar sesi duyabiliyor.

Dokunmatik Alanlar ve Tuşlar: Kullanımı Kolay Ama Hassas

Dokunmatikler ve tuşlara gelelim. Dokunarak veya tıklatarak ya da tuşlara basarak işlem yapmak kolay ancak bir yandan da biraz benim için uğraştırıcı oldu. Örneğin gözlük kaydığında ya da gözlüğü düzeltirken yanlışlıkla dokunmatiğe veya tuşa deyip farklı eylemlere geçiş yapıyor.

Mesela gözlüğü ilk takarken uzun süreli veya tek seferli basılan fotoğraf/video çekme tuşuna yanlışlıkla basıyorum ve farkında olmadan video çekme moduna geçiyor. Sonradan fark edip tekrar tuşa basarak video çekimini durduruyorum. Ya da dokunmatik alanlara elim değince müzik açma gibi eylemlere geçiş yapıyor. Onun dışında bunları ses komutlarıyla da yapabiliyorsunuz.

Kamera Performansı: Video İyi, Fotoğraf Zayıf

Kamera performansı, eh işte diyelim. Video için varsayılan olarak Full HD 1080p 30 FPS olarak geliyor. 1080p 60 FPS de var ancak 3K 30 FPS en mantıklı seçenek. Gözlük sadece geniş açı ve portre modunda çekiyor. Yatay videolar da çekse iyi olabilirdi. Ayrıca zoom özelliği de eksik.

Doğrusunu söylemek gerekirse video için iyi ama fotoğraf için çıkan sonuçlar beni tatmin etmedi. Kesin olmamakla beraber sanırım bu yıl sonunda Slow-motion ve timelapse modları gelecekmiş. Bir de neyi nasıl çektiğimi görmüyorum. Yani şansa çekiyorum. Artık düzgün çıkıp çıkmadığını buluta aktarıp oradan da yüklenmesini bekledikten sonra görebiliyorum.

Uygulama Deneyimi: Aktarma ve Silme Süreci Zahmetli

Uygulama içi kullanımda bazı temel işlemlerin daha kolay yapılması gerek. Mesela gözlükle çekilen fotoğraf/videoyu uygulamaya aktarma süreci biraz fazla uğraştırıcı. Önce buluta yükleniyor. Sonra cihaza yükle butnonuna tıklıyorsun ardından Wifi bağlanıtısı için izin istiyor ve ardından yüklenme aşamasına geçiyor.

Bir başka uğraştırıcı şey ise çekilen fotoğraf/videoyu silmek. Toplu silme de yapsan tek tek de silsen her türlü eziyet. Fotoğrafa tıklıyorsun “sil” tuşuna basıyorsun. “Silinsin mi?” diye soruyor, evet diyorsun sonra bir daha pop-up çıkıyor “Meta-Ai bunu silsin mi?” diye soruyor. Bir daha evet diyorsun. İşlem ancak o zaman tamamlanıyor.

Uygulama Desteği ve Ekosistem Sınırları

Desteklediği uygulama sayısı kısıtlı. Bunlar Apple Music, Amazon Music, Spotify, iHeartRadio, Google Calendar, WhatsApp, Facebook, Instagram, Facebook Messenger. Gözlükle bir dosyayı aranmıyor ya da bir mail gönderilmiyor. Akıllı saatlerin ilk çıktığı dönemlerdeki gibi bir çok özellik eksik.

Gözlükte baştan sona bahsettiğim gibi servis olarak bir tek Meta Ai var. Yani OpenAI, Gemini, Siri vs bulunmuyor. Gözlük, gelen mesajı veya bildirimi sesli okuyor. Bu benim için dikkat dağıtıcı mesela. Öte yandan bunu kapatabiliyorsunuz.

Konfor, Baş Ağrısı ve Leke Sorunu

Diğer yandan gözlüğü kullandıktan sonra bende bir baş ağrısı olmuştu ki ben bunu farklı bir şeyden kaynaklı sandım. Fakat her takıştan sonra bu ağrı hep oluyor. Ağır bir radyasyon yemişim gibi bir baş ağrısı yapıyor bende.

Gözlük çok hızlı leke oluyor. Kendine ait bez ile temizlemek biraz uğraştırıcı.

Bir de küçük ama çok önemli olmayan detay söyleyeceğim. Gözlüğün sol lensinin üstündeki ekstra “RB” yazısı bence olmamış. İlk başta gözlüğe zarar verdiğimi falan sandım. Meğersem markanın baş harfleriymiş. Zaten sağ lens üstünde RayBan yazıyor. İkinci tarafta olması gereksiz geldi.

Eksileri: Geliştirilmesi Gereken Noktalar

Bir akıllı gözlükten çok fazla beklentiniz yoksa sadece temel işlerimiz görsün diyorsanız kullanabilirsiniz. Ancak eksi yönleri şunlar:

Son olarak bu tarz gözlüklerde video/fotoğraf çekiminin çok belli olmaması benim görüşüme göre gizlilik açısından tehlikeli geliyor. Tabii bu benim görüşüm.

Artıları: Beğendiğimiz Özellikler

Beğendiğim noktalar ise:

Gözlük camlarının fotokromik olmasını sevdim. Yani gözlük normal optik bir gözlük gibi görünürken dışarıdayken güneş gözlüğüne dönüşebiliyor.

Exit mobile version