Claude Fable 5'in yasaklanması hakkında ne düşünüyorsunuz?
Bildiğiniz kadarıyla Anthropic ilk başta bu modele "Mythos" adını vermişti ve tanıtım sürecinde yapay zekânın olağanüstü seviyede olduğu, insanlardan daha zeki hâle geldiği ve hatta bilinç kazandığı yönünde oldukça iddialı söylemler kullanıldı.
Daha sonra bu sistemin yalnızca kurumsal müşterilere sunulacağı açıklandı. Ardından ise çeşitli kısıtlamalar uygulanarak tüketici tarafında "Fable 5" adıyla yayınlandığı ve sonrasında ABD hükümeti tarafından yasaklandığı iddia edildi.
Sizce aşağıdaki senaryolardan hangisi daha olası?
Bu, tamamen danışıklı bir PR çalışması mı? İleride yeniden erişime açılarak çok daha yüksek bir fiyatla pazarlanması mı hedefleniyor?
Yoksa ABD hükümeti ile Anthropic arasında yaşandığı iddia edilen anlaşmazlıklar nedeniyle siyasi veya idari bir karşı hamle mi söz konusu? Özellikle hükümetin yapay zekâya daha geniş erişim talep ettiği, Anthropic'in ise bunu reddettiği yönündeki söylentiler bu ihtimali akla getiriyor.
Ya da model gerçekten söylendiği kadar gelişmiş olduğu ve güvenlik açısından risk oluşturduğu için mi yasaklandı?
Benim kişisel görüşüm, ilk ihtimalin pek mantıklı olmadığı yönünde. Hiçbir şirketin, kendi ürününün güvenilirliğini zedeleyecek ve kullanıcıların uzun vadeli güvenini sarsacak böyle bir PR stratejisini bilinçli olarak tercih edeceğini düşünmüyorum. Sonuçta tekrar erişim engelleri yaşanması, tüketiciler açısından ciddi bir güvensizlik oluşturabilir ve şirkete büyük ekonomik zarar verebilir.
Bu nedenle bana en olası görünen senaryo ikinci madde. Yani işin arka planında hükümet ile şirket arasında yaşanan bir anlaşmazlık veya güç mücadelesi olabileceğini düşünüyorum.
Üçüncü ihtimale ise pek sıcak bakmıyorum. AGI veya ASI seviyesine ulaşılması için hâlâ önemli bir mesafe olduğunu düşünüyorum. Yazılım tarafında büyük ilerlemeler kaydedilmiş olsa da donanımın henüz bu hedefleri destekleyecek noktada olmadığını düşünüyorum. Bana göre özellikle kuantum bilgisayarların olgunlaşması, bu alanda önemli bir dönüm noktası olabilir.
Not: Ben yapay zekâ veya büyük dil modelleri (LLM) konusunda uzman değilim ve bu alanda akademik çalışma da yapmadım. Yukarıdaki ifadeler tamamen bir kullanıcı olarak kişisel yorum ve çıkarımlarımdan ibarettir; gerçeği yansıtmayabilir.