Claude Fable 5'in yasaklanması hakkında ne düşünüyorsunuz?

  • Danisikli dovus. PR calismasi yapip tekrar aktif oldugunda cok yuksek fiyattan satacaklar.

    Oy: 2 25,0%
  • ABD Hukumetinin Intikami

    Oy: 4 50,0%
  • Model harbiden iyi

    Oy: 2 25,0%

  • Oy verenlerin toplamı
    8
Katılım
23 Haziran 2026
Mesajlar
3
Beğeniler
5
Yer
Vought Tower
Claude Fable 5'in yasaklanması hakkında ne düşünüyorsunuz?

Bildiğiniz kadarıyla Anthropic ilk başta bu modele "Mythos" adını vermişti ve tanıtım sürecinde yapay zekânın olağanüstü seviyede olduğu, insanlardan daha zeki hâle geldiği ve hatta bilinç kazandığı yönünde oldukça iddialı söylemler kullanıldı.

Daha sonra bu sistemin yalnızca kurumsal müşterilere sunulacağı açıklandı. Ardından ise çeşitli kısıtlamalar uygulanarak tüketici tarafında "Fable 5" adıyla yayınlandığı ve sonrasında ABD hükümeti tarafından yasaklandığı iddia edildi.

Sizce aşağıdaki senaryolardan hangisi daha olası?


  • Bu, tamamen danışıklı bir PR çalışması mı? İleride yeniden erişime açılarak çok daha yüksek bir fiyatla pazarlanması mı hedefleniyor?​
  • Yoksa ABD hükümeti ile Anthropic arasında yaşandığı iddia edilen anlaşmazlıklar nedeniyle siyasi veya idari bir karşı hamle mi söz konusu? Özellikle hükümetin yapay zekâya daha geniş erişim talep ettiği, Anthropic'in ise bunu reddettiği yönündeki söylentiler bu ihtimali akla getiriyor.​
  • Ya da model gerçekten söylendiği kadar gelişmiş olduğu ve güvenlik açısından risk oluşturduğu için mi yasaklandı?​

Benim kişisel görüşüm, ilk ihtimalin pek mantıklı olmadığı yönünde. Hiçbir şirketin, kendi ürününün güvenilirliğini zedeleyecek ve kullanıcıların uzun vadeli güvenini sarsacak böyle bir PR stratejisini bilinçli olarak tercih edeceğini düşünmüyorum. Sonuçta tekrar erişim engelleri yaşanması, tüketiciler açısından ciddi bir güvensizlik oluşturabilir ve şirkete büyük ekonomik zarar verebilir.

Bu nedenle bana en olası görünen senaryo ikinci madde. Yani işin arka planında hükümet ile şirket arasında yaşanan bir anlaşmazlık veya güç mücadelesi olabileceğini düşünüyorum.

Üçüncü ihtimale ise pek sıcak bakmıyorum. AGI veya ASI seviyesine ulaşılması için hâlâ önemli bir mesafe olduğunu düşünüyorum. Yazılım tarafında büyük ilerlemeler kaydedilmiş olsa da donanımın henüz bu hedefleri destekleyecek noktada olmadığını düşünüyorum. Bana göre özellikle kuantum bilgisayarların olgunlaşması, bu alanda önemli bir dönüm noktası olabilir.


Not: Ben yapay zekâ veya büyük dil modelleri (LLM) konusunda uzman değilim ve bu alanda akademik çalışma da yapmadım. Yukarıdaki ifadeler tamamen bir kullanıcı olarak kişisel yorum ve çıkarımlarımdan ibarettir; gerçeği yansıtmayabilir.
 
Son düzenleme:
Modeli denedim. Ciddi anlamda diğer tüm yapay zekâ modellerinden güçlüydü. Hem de öyle böyle değil. Deltarune oyununa clone bir fanmade oyun yapmasını istedim. Tek seferde, tek promptta. 10 dakika içerisinde tamamen hatasız bir oyun çıkardı. (Sildim.)

Ben bu modelin kötüye kullanılabileceğinden ve ABD çıkarlarını da olumsuz etkileyebileceğinden dolayı kapattıklarını düşünüyorum. Muhtemelen ABD bu modeli bol bol kullanıyordur.
 
Jailbreak yapılırsa ciddi sıkıntılar çıkartabilir; özellikle kötü niyetli kişiler farklı amaçlarda kullanabilir. Fable yasaklansa da kısa süreli kullanılabilir olması bile yetmiştir; özellikle Çinli lokal LLM geliştiricileri için. Zaten GLM 5.2 çıkardılar, baya yakın olduğu söyleniyor. Ben bu tarz abonelikli üyelik ile çalışan sistemlere karşıyım. Benim için önemli olan yerelde lokal LLM'in geliştirilmesi ve daha üst seviyelere gelmesidir. Daha üst seviye RAM destekli cihazlar gelmesi önemlidir. Şöyle 1 TB civarı tek cihaz gelse evimde kullanırım, gerek de kalmaz Claude gibi servislere. Yaklaşık 1-2 TB RAM'li cihazlar gelmesi lazım.