Hemen hemen tüm laptop sahiplerinin ucundan da olsa merak ettiği, acaba gerçekten işlevsel olur mu diye düşünebileceği laptop soğutucu fanları hakkında basit bir içerik hazırlamak istedim. Testleri göstermeden önce başlangıç bilgilerini vereyim; Konum Adana. Test oyunu Forza Horizon 5 - 1080P ekstrem ayarlarda yapıldı. Tüm testler 1 saat içerisinde tamamlandı, farklı zaman dilimine ait değiller.
Laptop Özellikleri:
Msi Katana 15 B13VGK
İ7-13620H
RTX 4070m
16GB Ram
1 TB SSD
Çift fanlı
İlk test laptopun kendi fanları ile yapıldı. Herhangi bir ek fan desteği yok. Ortalama oyun süresi 10 dakika. Sıcaklık değerleri şöyle:
Her testten sonra oyundan çıkıp biraz dinlendirdim, o süre zarfında kendi sanayi tipi fanımı yapıyordum. Değerler genelde maksimum görebildiklerim. 90 derece hiç olmadı ancak civarlarında dönüp durdu.
İkinci test dandik diyebileceğim ucuz laptop fanı ile yapıldı. Markası Inca, 3-4 yılı aşkın süredir bizde ancak nette görselini bulamadım. Tam olarak böyle bir şey:
Yine 10 dakikalık klasik fan ile sıcaklık değerleri söyle:
Tatmin edici mi? Bence değil. CPU sıcaklığı 81-79 arasında sürekli gidip geldi. Hiç yoktan iyidir diyelim. Laptopunuzu bir nebze de olsa rahatlatır. Üçüncü teste geçelim, burada klasik kasa fanlarını yüksek RPM'de çevirip havayı laptopun ağzına vurdum desem yeridir.
Bu fandan 3 adet kullandım. İkisi son güçte laptopun altına, birini ise laptopun uzak yanına konumlandırdım, tahliye edilen sıcak havayı uçursun gitsin diye. Son test sonuçları:
Burada işler değişti, yine aynı zamanda aynı oyun süresi olmasına rağmen sıcaklık bence ciddi oranda düştü. Sağlam hava üflemesinin karşılığı bu olsa gerek. Bundan sonra ağır oyunlarda tam güçte, boşta gezerken %30-40 civarlarında fanları açmayı düşünüyorum. Hız kontrol devresine sahip olduğum için yarı güçte çalıştırsam muhtemelen ikisinin ortası, ara bir değer elde edecektim. Yine faydalı.
Bir diğer merak edilen husus ise güçlü fanların laptopun orijinal fanına zarar verir mi konusu. Açıkçası ben daha yeni deneyimliyorum, ama araştırdım ve bu konu yüzünden mağdur olanı göremedim. Havayı normalden fazla ve daha sert üflemesi soğutmada ciddi şekilde etkili, devamını gelecekte göreceğiz. Bu konuda bilgisi ve deneyimi olan varsa paylaşabilir. İyi sosyaller.
Hemen hemen tüm laptop sahiplerinin ucundan da olsa merak ettiği, acaba gerçekten işlevsel olur mu diye düşünebileceği laptop soğutucu fanları hakkında basit bir içerik hazırlamak istedim. Testleri göstermeden önce başlangıç bilgilerini vereyim; Konum Adana. Test oyunu Forza Horizon 5 - 1080P ekstrem ayarlarda yapıldı. Tüm testler 1 saat içerisinde tamamlandı, farklı zaman dilimine ait değiller.
Laptop Özellikleri:
Msi Katana 15 B13VGK
İ7-13620H
RTX 4070m
16GB Ram
1 TB SSD
Çift fanlı
İlk test laptopun kendi fanları ile yapıldı. Herhangi bir ek fan desteği yok. Ortalama oyun süresi 10 dakika. Sıcaklık değerleri şöyle:
Her testten sonra oyundan çıkıp biraz dinlendirdim, o süre zarfında kendi sanayi tipi fanımı yapıyordum. Değerler genelde maksimum görebildiklerim. 90 derece hiç olmadı ancak civarlarında dönüp durdu.
İkinci test dandik diyebileceğim ucuz laptop fanı ile yapıldı. Markası Inca, 3-4 yılı aşkın süredir bizde ancak nette görselini bulamadım. Tam olarak böyle bir şey:
Tatmin edici mi? Bence değil. CPU sıcaklığı 81-79 arasında sürekli gidip geldi. Hiç yoktan iyidir diyelim. Laptopunuzu bir nebze de olsa rahatlatır. Üçüncü teste geçelim, burada klasik kasa fanlarını yüksek RPM'de çevirip havayı laptopun ağzına vurdum desem yeridir.
Bu fandan 3 adet kullandım. İkisi son güçte laptopun altına, birini ise laptopun uzak yanına konumlandırdım, tahliye edilen sıcak havayı uçursun gitsin diye. Son test sonuçları:
Burada işler değişti, yine aynı zamanda aynı oyun süresi olmasına rağmen sıcaklık bence ciddi oranda düştü. Sağlam hava üflemesinin karşılığı bu olsa gerek. Bundan sonra ağır oyunlarda tam güçte, boşta gezerken %30-40 civarlarında fanları açmayı düşünüyorum. Hız kontrol devresine sahip olduğum için yarı güçte çalıştırsam muhtemelen ikisinin ortası, ara bir değer elde edecektim. Yine faydalı.
Bir diğer merak edilen husus ise güçlü fanların laptopun orijinal fanına zarar verir mi konusu. Açıkçası ben daha yeni deneyimliyorum, ama araştırdım ve bu konu yüzünden mağdur olanı göremedim. Havayı normalden fazla ve daha sert üflemesi soğutmada ciddi şekilde etkili, devamını gelecekte göreceğiz. Bu konuda bilgisi ve deneyimi olan varsa paylaşabilir. İyi sosyaller.
Hemen hemen tüm laptop sahiplerinin ucundan da olsa merak ettiği, acaba gerçekten işlevsel olur mu diye düşünebileceği laptop soğutucu fanları hakkında basit bir içerik hazırlamak istedim. Testleri göstermeden önce başlangıç bilgilerini vereyim; Konum Adana. Test oyunu Forza Horizon 5 - 1080P ekstrem ayarlarda yapıldı. Tüm testler 1 saat içerisinde tamamlandı, farklı zaman dilimine ait değiller.
Laptop Özellikleri:
Msi Katana 15 B13VGK
İ7-13620H
RTX 4070m
16GB Ram
1 TB SSD
Çift fanlı
İlk test laptopun kendi fanları ile yapıldı. Herhangi bir ek fan desteği yok. Ortalama oyun süresi 10 dakika. Sıcaklık değerleri şöyle:
Her testten sonra oyundan çıkıp biraz dinlendirdim, o süre zarfında kendi sanayi tipi fanımı yapıyordum. Değerler genelde maksimum görebildiklerim. 90 derece hiç olmadı ancak civarlarında dönüp durdu.
İkinci test dandik diyebileceğim ucuz laptop fanı ile yapıldı. Markası Inca, 3-4 yılı aşkın süredir bizde ancak nette görselini bulamadım. Tam olarak böyle bir şey:
Tatmin edici mi? Bence değil. CPU sıcaklığı 81-79 arasında sürekli gidip geldi. Hiç yoktan iyidir diyelim. Laptopunuzu bir nebze de olsa rahatlatır. Üçüncü teste geçelim, burada klasik kasa fanlarını yüksek RPM'de çevirip havayı laptopun ağzına vurdum desem yeridir.
Bu fandan 3 adet kullandım. İkisi son güçte laptopun altına, birini ise laptopun uzak yanına konumlandırdım, tahliye edilen sıcak havayı uçursun gitsin diye. Son test sonuçları:
Burada işler değişti, yine aynı zamanda aynı oyun süresi olmasına rağmen sıcaklık bence ciddi oranda düştü. Sağlam hava üflemesinin karşılığı bu olsa gerek. Bundan sonra ağır oyunlarda tam güçte, boşta gezerken %30-40 civarlarında fanları açmayı düşünüyorum. Hız kontrol devresine sahip olduğum için yarı güçte çalıştırsam muhtemelen ikisinin ortası, ara bir değer elde edecektim. Yine faydalı.
Bir diğer merak edilen husus ise güçlü fanların laptopun orijinal fanına zarar verir mi konusu. Açıkçası ben daha yeni deneyimliyorum, ama araştırdım ve bu konu yüzünden mağdur olanı göremedim. Havayı normalden fazla ve daha sert üflemesi soğutmada ciddi şekilde etkili, devamını gelecekte göreceğiz. Bu konuda bilgisi ve deneyimi olan varsa paylaşabilir. İyi sosyaller.
Hocam ben laptopu masamın altına koyuyorum ve monitöre bağlıyorum.
Görselde tahtanın üstünde laptop var. Hemen altında 4 adet delik var. Bende en alta fanları koydum delikten laptopa hava üflüyor. Ama bu demek değil normal soğutucu şeklinde olmaz. Doğru ölçülerle kestirdiğiniz ufak ahşap tahtalarla veya elinizdeki soğutucuyu modifiye ederek bunu portatif hale getirebilirsiniz. Ben sistemi " https://techolay.net/sosyal/konu/terletmeyen-sandalye-yapimi.120633/ " konuma göre aynı şekilde oluşturdum. Yazıcı adaptörü işimi gördü. Pek farklı bir şey yapmadım.
Hocam ben laptopu masamın altına koyuyorum ve monitöre bağlıyorum. Eki Görüntüle 163082
Görselde tahtanın üstünde laptop var. Hemen altında 4 adet delik var. Bende en alta fanları koydum delikten laptopa hava üflüyor. Ama bu demek değil normal soğutucu şeklinde olmaz. Doğru ölçülerle kestirdiğiniz ufak ahşap tahtalarla veya elinizdeki soğutucuyu modifiye ederek bunu portatif hale getirebilirsiniz. Ben sistemi " https://techolay.net/sosyal/konu/terletmeyen-sandalye-yapimi.120633/ " konuma göre aynı şekilde oluşturdum. Yazıcı adaptörü işimi gördü. Pek farklı bir şey yapmadım.
Msi Afterburner başımın belası zaten bir türlü güzelce ayarlayamadım, teşekkürler.
İşe yaradığı kesin. Aktif olarak kullanıyorsanız bence böyle bir şey yapılmalı. Hız kontrol kartı edinmeniz iyi olur ama.
Fanlı laptop soğutucuları gerçekten çok kötüler. Belki iyileri vardır da en azından bana denk gelmedi. Yıllar önce bir yaz günü soğutucunun fan kısmını ve plastiğini söküp, sadece metal gövdesini kullanmıştım. Kauçuk ayakları olduğu için laptopu düzgün bir şekilde eğimli tutabiliyordu. Fanlı halinden 4-5 °C daha serin bir şekilde kullanmıştım. Basit bir laptop standı almak bile şu fanlardan daha iyi olabilir (kitapları seviyoruz <3). Kasa fanı olayına gelirsek onu da aynı dönemler deneyip büyük verim almıştım. Ama laptop kullandığım mekanlar çok değişken olduğu için istediğim gibi bir setup kuramamıştım.
Bende merak ettim, laptop için fan hızlarını göstertmeye çalışmak uğraştırdı ama bir şekilde hallettik. Değerler böyle.
Fansız:
Fanlı:
CPU Watt değerini yanlış gösterdiğini düşünüyorum. Fansız iken 45W gördü ancak oyunu kapattım fan ile tekrar açtım 20w geçmedi. Yanıltıcı olmasın. @vada