ASUS M5A97 R2.0 soğuk açılışta 5 kısa, 1 uzun bip ve DRAM LED hatası

ba2han20

Uzman
Katılım
24 Nisan 2025
Mesajlar
5
Beğeniler
0
Merhaba, bu sorunla Gemini ile beraber uğraştık, o yüzden hepsini ona özetlettim. Yapay zeka ile forum yazmak kural dışı mı bilmiyorum, teşekkürler şimdiden.

Anakart: ASUS M5A97 R2.0 (BIOS sürümü: Çekirdek v2.10.1208 - güncel)

İşlemci: AMD FX serisi (bakır ısı borulu orijinal AMD kule tipi soğutucu ile)

Bellekler (RAM): 4 adet DDR3 RAM (2 farklı marka ve zamanlama grubu):
1. Grup: 1866 MHz, 1.5V, CL 9-20-9-28
2. Grup: 1866 MHz, 1.5V, CL 9-10-9-27

Sisteme 4 adet RAM'i de taktığımda, bilgisayar 1-2 saat kapalı kalıp tamamen soğuduktan sonra (cold boot) ilk çalıştırma anında anakart 5 kısa 1 uzun sinyal uyarısı (DRAM LED) veriyor.

İşin garip kısmı, bu uyarı ışığı yandıktan hemen sonra sistem sorunsuz ve stabil bir şekilde açılıyor. Bilgisayar açıkken saatlerce OCCT ve AIDA64 yük testleri yaptım; işlemci yük altında maksimum 60°C (BIOS'ta 45°C), boşta ise 30°C civarında son derece serin çalışıyor. Windows altındayken herhangi bir mavi ekran, donma, kilitlenme veya reset problemi kesinlikle yaşamıyorum. Sorun tamamen ilk tetikleme anındaki o elektriksel şokla ilgili.

Denenen çözümler:

1. Frekans sabitleme: Farklı zamanlamalara sahip RAM'leri ortak bir tabanda eşitlemek için BIOS'tan frekansı elle 1333 MHz'e sabitledim.

2. Zamanlama (CL) ayarı: Zamanlamaları ortak ve en gevşek değer olan 9-10-9-28 (BIOS tRCD kısmında 20 değerini kabul etmediği için en fazla 10 yapabildim) olarak manuel ayarladım.

3. Voltaj takviyesi: Soğuk açılışta 4 slotun birden çektiği anlık akımı ve elektriksel dalgalanmayı dengelemek adına BIOS'tan DRAM voltage değerini elle 1.55V seviyesine yükselttim.

4. Fiziksel kontrol: RAM'lerin yerlerini kendi aralarında onlarca kez kombinasyon yaparak değiştirdim, slotları temizledim.

5. BIOS güncellemesi: Anakartın bellek uyumluluğunu artırmak adına BIOS'u en son sürüme güncelledim.

Yaptığım tüm bu ayarlara rağmen, bilgisayar 1-2 saat kapalı kalıp kondansatörlerdeki yük tamamen boşaldıktan sonra, ilk açılıştaki o anlık kararsızlık ışığı (5 kısa 1 uzun) yanmaya devam ediyor.

Sorum şu:

Sistem açıldıktan sonra hiçbir kararsızlık göstermiyor fakat sadece ilk soğuk çalıştırmada yaşanan bu 5 kısa 1 uzun uyarısını tamamen kesmenin (bellekleri satıp yerine 2x8 GB kit almak dışında) BIOS üzerinden bir formülü var mıdır? Anakartın bellek kontrolcüsü (Memory controller) 4 slot doluyken tolerans sınırında mı kalıyor?
 
Anladığım kadarıyla bip uyarısı alıyorsunuz ama sistem yine de açılıyor. Açıldıktan sonra yeniden kapatıp açmakta sorun yok ama kapatıp birkaç saat sonra açarsanız tekrar uyarı alıyorsunuz, değil mi? Yani ne olursa olsun sistem açılıyor ama ara verip açınca bip sesi duyuyorsunuz.

Tam anakartın özelliğini bilmiyorum ama frekans ayarları vs değiştirdikten sonra sistem açılmaz ise default olarak ayarlayarak birkaç kez tekrar başlatıp biraz zaman geçince açılma gibi bir durum söz konusu oluyor. Sizin yaşadığınız da bu olabilir mi?
 
Bip sesi değilde dram ışığı 5 kısa 1 uzun yanıyor açılırkenki gelen 1 kısa bip sesi bazen geliyor bazen gelmiyor
 
Tüm RAM slotlarını doldurmadan A2-B2 slotlarına iki adet aynı frekansta RAM taktığınızda bu sorunu yaşıyor musunuz?
 
Sistemin açıldıktan sonra sentetik testlerde sorun çıkarmaması uzun kullanımda hiç problem yaşanmayacağı anlamına gelmez veya bilgisayarın stabil olduğu anlamına da gelmez. Bir gün CS oynarken şak diye masaüstünü görme ihtimalin var ya da webde video izlerken anlık gidip gelme, donma, reset gibi şeyler de olabilir.

Burada ramlerin bazılarının bozuk olması bir ihtimal ama bana daha çok çok anakartın ve işlemcideki bellek kontrolcüsünün 4 slot doluyken cold boot sırasında training kısmında zorlanması, ilk denemede DRAM uyarısı verip sonrasında daha güvenli bellek ayarlarıyla veya yeniden denemeyle pc yi açması durumu var gibi geldi.

1333 yerine 1066 MHz denemek işe yarayabilir, hem training işini kolaylaştırır hem de bellek kontrolcüsünün yükünü azaltır. Command rate varsa 2T yapmak, timingleri 10-10-10-30 veya 11-11-11-30 gibi daha gevşek vermek de denenebilir. DRAM voltajını 1.55V civarında bırakıp çok abartmadan CPU/NB voltajına ufak bir destek vermek de mantıklı olabilir, çünkü bu işte yükün bir kısmı direkt işlemcinin bellek kontrolcüsüne biniyor. Kısacası sorun RAM’lerin çalışmamasından çok, 4 modül ve karışık kit kombinasyonunun cold boot anında anakart/bellek kontrolcüsü toleransını zorlaması olabilir.
 
Commant rate yok anakartımda.
Cpu/Nb voltajını 1.20v yapınca yesil sarı arası bir renk oldu Gemini'ye çok güvenemedim yapmadım o yüzden.
İşlemci sıcaklığı boşta 20-30 derecelerde yüktede en fazla 60 gördüm bu normal mi?
Ve RAM'leri 1866 MHz ayarladım en son 1066 ya çekersem performans kaybı yaşanmaz mı?
 
O renk direkt yanacak bozulacak anlamına gelmez, uyarı rengi gibi düşün. Hız düşürürsen performans düşer ama şu an sıkıntıyı anlamaya çalışıyoruz. 1066’ya çekince o hata kesilirse bize kontrolcünün 4 RAM’i o hızda kaldıramadığı fikrini verir. Hala aynı şeyi yapıyorsa o zaman sorun başka yerde aranır.
 
Bu siteyi kullanmak için çerezler gereklidir. Siteyi kullanmaya devam etmek için çerezleri kabul etmelisiniz. Daha Fazlasını Öğren.…