1980'lerin huysuz cocugu GNU/Hurd'dan herkese selamlar! Evet, ben bile inanamiyorum lakin su an kanli canli GNU/Hurd uzerindeyim. Kurulum basit ve hizliydi. Tabii, monolitik olmadigindan oturu Mach Kernel yapisi geregi Context Switching cehenneminden oturu duzgun calisamiyor gariban kernelcagiz. Debian GNU/Hurd uzerindeyim, links2 tarayici kullaniyorum. GUIX veya Shepherd maalesef Debian GNU/Hurd'da yok. SysV (yanlis degilsem) ve apt kullaniyor, haliyle Debian zaten. Karsilastigim cok sorun olmadi, XF86 suruculer direkt olarak calisti ve UMS ile hizlandirma alabildim. Window Maker kullanmaktayim.
Tarihi olarak Hurd'un onemi Linus Torvalds agabeyimizin "Mach sucks" lafi ve Tanenbaum ile tabiri caizse kafa goz giristigi kavga sonucu monolitik kernelleri savunmasinin ne kadar hakli oldugunu ispatlıyor olmasi. Eger Linux cikmamis olsaydi, BSD 4.4-Lite ailesi devam eder, PCC gelisir ve ileriki yillarda BSD lisansinin kurumsal alanda yayginlasmasi ile LLVM cidden ana yaygin derleyici olurdu denebilir. Linus, GPLv2 ile lisansladi ve GNU ekosistemi GNU/Linux'a atladi. Haliyle Hurd ise cop olarak kaldi, Debian disinda hic kimse Hurd'a destek vermiyor an itibari ile. Oyle ki, GNU bile resmi FTP sunucularindan Hurd'u kaldirmis durumda.
Biraz da mizahi bir yere sahip UNIX camiasinda. Zamaninda UNIX kullanicilari GNU ile "When will Hurd release?" diye dalga geciyordu ve RMS'in cevabi hep ayniydi: Next year. Kisaca: Linus'un 1991'de MINIX Usenet'inde yolladigi mesajla dedigi "Not something serious and professional like GNU." lafinda kast ettigi GNU; bu GNU. GNU/Hurd GNU.
Biraz fazla laf yaptim ben. Sadede gelirsek: GNU/Hurd ile genel olarak Mach ve mikro kernel yapilari hakkindaki dusunceleriniz neler? Mesaji da GNU/Hurd uzerinde yaziyorum dedigim gibi. Eger bozuk ise veya bir hata yapmissam sizlerden ve moderasyon ekibinden ozur diliyorum. :')
Duzenleme: Usenet ile IRC'yi karistirmisim... Duzelttim.