Kalburüstü bir üniversite kazandığın şartlarda mezun kalmanın yaşatacağı 1 yıl kayıbın değeri daha iyi bir üniversiteye gitmekten daha etkili olacağını düşünüyorum. Sallıyorum IYTE bilgisayar kazandın, gidip İTÜ diye kasacağına ıyte gidersen 1 sene erken mezun olmanın sana iş hayatındaki faydası İTÜ diplomasından fazla olur. Tabii bu sadece "top 6" okullardan çalışan alan bir elin parmağını geçmeyen firmalarda çalışmayı hayatının gayesi yapmamış kişiler için geçerli.

İlk defa böyle bir bakış açısı görüyorum açıkçası çevremden hep tam tersini duydum.
 
İlk defa böyle bir bakış açısı görüyorum açıkçası çevremden hep tam tersini duydum.

İnsanlar tanıdıkları kişilere acı gerçekleri söylemekten çekinir. En kesin laf söyleyenleri dahi bir süre sonra farkında olmadan destekleyici tutuma girerler.

@Blackraven, üniversite ve eğitiminden ziyade kişisel çabanın ve çalışmanın fark yarattığı alanlar için mi bu düşünce? Bana öyle geldi ve bir noktada da doğru geldi.

Aslında tam olarak değil. Hem ülkede hem dünyada bütün iş fırsatları giderek kapanıyor, yurt dışına gidişler her sene daha zorlaşıyor. Bundan 3 sene önce elini kolunu sallayarak 6 haneli maaşlar ile işe başlayan yazılımcılar varken şu an yeni mezunlar yarı maaşa iş bulamıyor hatta onu bırak staj bile zor buluyorlar. Diğer mühendisliklerde de durum vahim, öğretmenlikte atamalar azalıyor. Bunların dışında 1 yıllık mesleki tecrübenin etkisi o iki okul arasındaki farkı kapatıyor. Yani 1 sene kitaplara gömülüp psikolojini mahvedeceğine gidip asgari maaşa bile çalışsan hem cebine 3 kuruş para girer hem de CV'ne 1 yıl tecrübe yazıp daha iyi iş olasılığını arttırırsın. Erken kalkan yol alır diye boşa dememişler. Yok 1 sene mezun artık normal yok 2.'ye kal ailen destekliyorsa diye diye hayattan kaçmayı normalleştirmemek gerekiyor.
 
Dostum kendine bir iyilik yap ve mezuna kalma;
Türkiyede üniversite okumanın hiçbir değeri yok. Üniversiteler meslek edinme kurumu değil, ağını genişletme fırsatı sunan ortamlardır. Derece yapıp top üniversitelere gitmenin sana sağlayacağı 2 avantaj elde edebilirsin: 1) potansiyelini efor göstermeden kanıtlamak. 2) Birazcık daha iyi vizyona sahip network edinme şansı elde etmek. Bunların hiçbiri için 1 sene daha beklemene gerek yok zira Bilişim alanında meslek edineceksen asla ama asla özverili ve çalışkan olmaktan vazgeçemezsin yoksa kaybedersin, tutunamazsın. Kaldı ki üniversitede sana sektöre dair bir şey öğretmeyecekler. Her zaman okul dışı performansın konumunu belirleyecek.

Aklında bulunması gereken bir diğer unsur ise sektörün şişmiş olması. 2021-2024 yılları arasında çok sayıda bootcamp eğitimi altında diğer mesleklerden insanlar yapay şekilde bu sektöre pompalandı. Tanıdığın yoksa veya iyi network edinme yeteneklerin yoksa iş bulman da bir hayli zor. Asgari ücrete tamah etmek zorunda kalman gerekiyor.

Bir diğer unsur: ben güncel sektör ve Türkiye gerçeklerinden bahsederken sen bundan tahmini 5-6 yıl sonra mezun olacaksın. Claude gibi bir gerçeğin karşısında bu mesleğin 6 yıl sonraki geleceğini kimse tahmin edemez. Junior olarak iş bulmak bir mucize bile olabilir.

Yerinde olsam ne yapardım peki?
İlk hedefim ailemin imkanı varsa yurtdışı üniversitelerinde şansımı denerim. Mezuna kalmak ve Bilgisayar mühendisliği seçmek yerine yapay zeka mühendisliği seçerim. EN ÖNEMLİSİ DE en büyük eforumu çevremi(network) nasıl genişleteceğimi öğrenmeye ve denemeye veririm. Dünyada düzen böyle işliyor; Çevren kadar büyüksün.

Sen kimsin ki bunları diyorsun dersen ben de zamanında senin gibi düşünüp mezuna kalmış ve dört bin yaparak gsü'yü kazanmış bir bilgisayar mühendisiyim.
 
Ben birçoğumuzun eklemediği bir tarafa da değinmek istiyorum; Ailenin ekonomisi senin mezun senenin ekonomisini ne kadar kontrol edebilecek? Bir yerden işin içine ekonomik kısır döngü giriyor. Bunu da göz önünde bulundurmak lazım.
Ben mesela ilk mezuna kaldığım burayı zorlamayıp IMAT gibi sınavları zorlamadığım için pişmanım, bunun en büyük sebebi dershane ve diğer masraflarımla İtalya'da neredeyse 1.5 senelik bir yaşam kurabilirdim, ben orada da haftada 20 saatlik çalışma iznimi kullanarak kendi çarkımı döndürmek için uğraşabilirdim.
Dediğim gibi, işin içine girecek olan ekonomiyi düzenlemek de bir mesele. Bunu düzenleyip kendini hem eğitim hem çalışma hayatına hazırlayabileceksen ilk mezun senesi gayet anlaşılabilir.