Max Caulfield

Üstün
Katılım
18 Nisan 2024
Mesajlar
2.132
Makaleler
15
Çözümler
25
Beğeniler
1.938
Yer
Arcadia Bay
Merhaba arkadaşlar.

NVIDIA'nın Linux sürücü desteği uzun yıllardır sıkıntılı durumda. Özel NVIDIA sürücülerini kullanmak şart gibi bir şeydi, orada da yeni özelliklerin gelmesi için NVIDIA'yı beklemek zorundaydık. Mesela Wayland desteğinin NVIDIA'ya gelmesi çok uzun sürdü, tam oturması ise 2024'ü buldu.

Özel NVIDIA sürücüleri dışında ikinci seçenek açık kaynaklı Linux çekirdek modüllerini kullanmak. Fakat o da maalesef epey sorun barındırıyor. 2010'a kadar açık kaynaklı NVIDIA modülü nv olarak geçiyordu. Sadece 2D hızlandırma destekliyordu ve 2010 döneminin şartlarına hiç uygun değildi. Sonra Nouveau isimli yeni bir sürücü geldi ve o dönemde inanılmaz bir adımdı, çünkü 3D hızlandırma destekliyordu.

Fakat günümüzde Nouveau sürücüleri yeni mimariler için tam anlamıyla çıkmaza girmiş durumda. Nouveau esasen eski nesil mimariler için tasarlanmış bir sürücü. Fakat Turing mimarisi ile gelen GSP işlemcisi sayesinde artık GPU'nun en kritik fonksiyonları sürücüde çalışmak yerine bu işlemcide çalışıyor. Ki NVIDIA'nın açık çekirdek modülü (nvidia-open) yayınlayabilmesinin en büyük nedeni de bu. Linux geliştiricileri de Nouveau sürücüsünü GSP için uygun olacak şekilde yeniden yazmanın çok büyük bir uğraş gerektireceğini anladığı için tamamen GSP kullanan mimariler için yeni bir sürücü geliştirmeye başladılar: Nova.

Nova, Rust ile yazılmış ve GSP kullanan NVIDIA mimarileri için tasarlanmış açık kaynak bir NVIDIA sürücüsü. Normal şartlarda bu tarz sıfırdan yeni sürücü geliştirme süreçleri 5-10 yıl sürüyor, çünkü tüm fonksiyonların tek tek yazılması gerekiyor. Fakat Nova sürücüsü birçok diğer açık modülden bile daha hızlı gelişiyor, çünkü NVIDIA mühendisleri de koda katkı yapıyor. Sürücünün ağırlıklı olarak çoğu görevi GSP'ye bırakacağını da düşünürsek epey hızlı gelişmesi gayet normal. Tabii yine kullanıma hazır olmasına daha zaman var ama 2030'a kadar Nova sürücüsünün olgunlaşacağına inanıyorum (belki daha erken bile olabilir).

Sizce uzun vadede açık kaynaklı Nova sürücüsü genel kullanıcı için özel NVIDIA sürücüsünün büyük oranda yerini alabilir mi? Genel kullanıcı dememin nedeni özel NVIDIA sürücü paketinde çok daha kompleks, profesyonel ve kurumsal kullanıcıları hedefleyen özelliklerin olması. O kullanım senaryolarında özel NVIDIA sürücülerinin kullanılmaya devam edeceğinden eminim.
 
3060'ı RX6600 ile takas sebebim tam olarak bu. Yıllar geçmesine rağmen NVIDIA, Linux ile iyi anlaşamıyor ve bu daha uzun vadede sürecek gibi.
Nova sürücüsü umarım bir nebze büyük bir adım olur. Şu anda dediğim gibi geliştirme aşamasında, 2026-2027 gibi ilk sürümünün hazır olması bekleniyor.

Ben özellikle Nouveau sürücüsünde saçma sapan bazı sorunlar yaşadım. Ekran kartım RTX 4070. Genellikle her zaman özel NVIDIA sürücülerini kuruyorum. Fakat Linux ISO'larında genelde varsayılan olarak Nouveau sürücüsü geliyor ve mecburen ilk kurulumda Nouveau sürücüsü ile boot etmem gerekiyor. Ne zaman Nouveau sürücüsü ile boot etsem bir sonraki açılışta boot çözünürlüğü 640x480'e düşüyor. Bilgisayara tekrar reset atınca tekrar normale dönüp 2560x1440 oluyor. İstisnasız her zaman Nouveau sürücüsü ile boot edince sonraki açılışta çözünürlük 640x480 oluyor, şaka gibi... Eğer bu sorun olmasa en azından ilk kurulum aşaması ve troubleshooting için kullanırdım fakat sistemi bu seviyede sapıttırıyorsa daha da bir şey demiyorum.