Merhaba arkadaşlar.
NVIDIA'nın Linux sürücü desteği uzun yıllardır sıkıntılı durumda. Özel NVIDIA sürücülerini kullanmak şart gibi bir şeydi, orada da yeni özelliklerin gelmesi için NVIDIA'yı beklemek zorundaydık. Mesela Wayland desteğinin NVIDIA'ya gelmesi çok uzun sürdü, tam oturması ise 2024'ü buldu.
Özel NVIDIA sürücüleri dışında ikinci seçenek açık kaynaklı Linux çekirdek modüllerini kullanmak. Fakat o da maalesef epey sorun barındırıyor. 2010'a kadar açık kaynaklı NVIDIA modülü nv olarak geçiyordu. Sadece 2D hızlandırma destekliyordu ve 2010 döneminin şartlarına hiç uygun değildi. Sonra Nouveau isimli yeni bir sürücü geldi ve o dönemde inanılmaz bir adımdı, çünkü 3D hızlandırma destekliyordu.
Fakat günümüzde Nouveau sürücüleri yeni mimariler için tam anlamıyla çıkmaza girmiş durumda. Nouveau esasen eski nesil mimariler için tasarlanmış bir sürücü. Fakat Turing mimarisi ile gelen GSP işlemcisi sayesinde artık GPU'nun en kritik fonksiyonları sürücüde çalışmak yerine bu işlemcide çalışıyor. Ki NVIDIA'nın açık çekirdek modülü (nvidia-open) yayınlayabilmesinin en büyük nedeni de bu. Linux geliştiricileri de Nouveau sürücüsünü GSP için uygun olacak şekilde yeniden yazmanın çok büyük bir uğraş gerektireceğini anladığı için tamamen GSP kullanan mimariler için yeni bir sürücü geliştirmeye başladılar: Nova.
Nova, Rust ile yazılmış ve GSP kullanan NVIDIA mimarileri için tasarlanmış açık kaynak bir NVIDIA sürücüsü. Normal şartlarda bu tarz sıfırdan yeni sürücü geliştirme süreçleri 5-10 yıl sürüyor, çünkü tüm fonksiyonların tek tek yazılması gerekiyor. Fakat Nova sürücüsü birçok diğer açık modülden bile daha hızlı gelişiyor, çünkü NVIDIA mühendisleri de koda katkı yapıyor. Sürücünün ağırlıklı olarak çoğu görevi GSP'ye bırakacağını da düşünürsek epey hızlı gelişmesi gayet normal. Tabii yine kullanıma hazır olmasına daha zaman var ama 2030'a kadar Nova sürücüsünün olgunlaşacağına inanıyorum (belki daha erken bile olabilir).
Sizce uzun vadede açık kaynaklı Nova sürücüsü genel kullanıcı için özel NVIDIA sürücüsünün büyük oranda yerini alabilir mi? Genel kullanıcı dememin nedeni özel NVIDIA sürücü paketinde çok daha kompleks, profesyonel ve kurumsal kullanıcıları hedefleyen özelliklerin olması. O kullanım senaryolarında özel NVIDIA sürücülerinin kullanılmaya devam edeceğinden eminim.