Metin Baysal 5

Gelişen
Katılım
22 Ağustos 2026
Mesajlar
8
Beğeniler
0
@Ayhan Dönmez hocam, sizin rehberinizi okuyarak yeni sistemime RAM ayarları yaptım. Patriot 7000 MT/s CL32 1.45V 32 GB kitim var. Yaptığım ayarları EXPO ile kıyaslayayım dedim ama EXPO'nun boot etmediğini gördüm. Üzerine çok düşmedim. 6000 MT/s CL30 1.35V ayarlamıştım, aktif soğutma olmadığından düşük voltajda kullanıyordum. Bugün bir fan aldım RAM'leri soğutmak için. CL28 denemesi yapıyordum, şunu fark ettim: 1.45V verdiğimde sistem boot etmiyordu, train ederken yeniden başlıyordu, BIOS'u güvenli başlatıyordu. Orijinalinde 1.45V kitte neden böyle bir şey oluyor? Bunu düzeltmenin bir yolu var mı? 1.425 vdd de boot ediyordu ama hata alıyordum hatayı düzeltemk için vdd veririken fark ettim.

ZenTimings_Screenshot_29808732.8893932.webp


unknown_2026.09.04-15.16.webp
 
Son düzenleme:
@Ayhan Dönmez hocam, sizin rehberinizi okuyarak yeni sistemime RAM ayarları yaptım. Patriot 7000 MT/s CL32 1.45V 32 GB kitim var. Yaptığım ayarları EXPO ile kıyaslayayım dedim ama EXPO'nun boot etmediğini gördüm. Üzerine çok düşmedim. 6000 MT/s CL30 1.35V ayarlamıştım, aktif soğutma olmadığından düşük voltajda kullanıyordum. Bugün bir fan aldım RAM'leri soğutmak için. CL28 denemesi yapıyordum, şunu fark ettim: 1.45V verdiğimde sistem boot etmiyordu, train ederken yeniden başlıyordu, BIOS'u güvenli başlatıyordu. Orijinalinde 1.45V kitte neden böyle bir şey oluyor? Bunu düzeltmenin bir yolu var mı? 1.425 vdd de boot ediyordu ama hata alıyordum hatayı düzeltemk için vdd veririken fark ettim.

Eki Görüntüle 278016

Eki Görüntüle 278017

İşlemcinle alakası var, kit 1.45'lik olabilir ama VDDIO faktörü de var. Memory controller kaynaklı sorun olma ihtimali yüksek yani. 1.4V eşleyip üçünü kullanabilirsin gibi görünüyor. VDDP'yi istersen VDDG'ler ile beraber 1.05'te eşitle. 6000 CL28-36-36 kullanabileceğini düşünüyorum Gear kapatmazsan 1.4V.

tRFC 300 açtığına göre M-Die olmalı bu arada sendeki modül, H-Die olup da M-Die denk gelmiş. HWiNFO'da da mı H-Die olarak belirtiliyor ve kiti ne zaman almıştın? @Metin Baysal

tRFCsb 180 Boot ediyor mu sadece onu değiştiğinde? tRFC 300, tRFCsb 180 ikilisi M-Die demek oluyor. Mixed modunu açmışsın.

Buradan iletin:

 
Son düzenleme:
Evet hocam, M-Die gelmiş. Aktif soğutma koymadan önce bu kit çok ısınıyordu, 65 derece falan oluyordu. Bellek kontrolcüsü kısmından çok patates denk gelmiş, 6200 MT/s açamıyor. Şimdi fan koydum, bir tane 120 mm 1000 RPM'de kullanacağım. Düşük RPM bile baya fark etti, 55 dereceye düştü sıcaklıklar. CL28 1.4V'da boot ediyordu, testlerde hata alıyordum. 1.425'e kadar çıkardım, hatalar gitti ama deviri 1500 yapmak zorunda kaldım, stabil olması için. Ben de 3440x1440 çözünürlüklerinde hikaye oyunları oynuyorum hocam, o yüzden çok kazancım olamayacak yerler için fan hızını artırmayayım dedim. Voltajı artırmadan SCL'leri, REF'i ve TRFC'si ayarladım hocam, nasıl olmuş. Rehberinizi iyi uygulayabilmiş miyim? Bir tek aklımda FCLK mevzusu kaldı, 2133'te ses kayıpları olmaya başlamıştı. Oradan da hevesim gidince 2000 yaptım. 2100 denersem oradan çok bir performans farkı olur mu hocam? Sistemin tamamını Haziran başında kurdum

Eki Görüntüle 278096

hocam ilk attığım ayarlarla fansız 2 hafta falan kullandım ilk ayarladığımda vt3 de 3 saatve memtest5 de tüm gece hata almamıştım bu ayarları uzun süre test etmeme gerek var mı memtest5 de 2 saati sorunsuz geçti.

hocam bide meraktan denedim çünkü cl28 i daha düşük voltajda boot edip sorunsuz çalıştırıyor 1.45 girdiğimde neden hiç boot etmedi diye deniye deniye şunu fark ettim 1.435v girdiğim an sistem boot etmiyor bi kilit gibi bişey mi var acaba biosta aradım ama bulamadım. cl30 da denedim ki başka değişken olmasın diye

1.435 deneyini denerken vddio 1.4 vdd ile vddq birbirine eşit 1.435 yapmıştım fotoğraftaki gibi diğerleri düşük değildi
 

Dosya Ekleri

  • unknown_2026.09.04-20.18.webp
    unknown_2026.09.04-20.18.webp
    234,9 KB · Görüntüleme: 15
Son düzenleme:
Evet hocam, M-Die gelmiş. Aktif soğutma koymadan önce bu kit çok ısınıyordu, 65 derece falan oluyordu. Bellek kontrolcüsü kısmından çok patates denk gelmiş, 6200 MT/s açamıyor. Şimdi fan koydum, bir tane 120 mm 1000 RPM'de kullanacağım. Düşük RPM bile baya fark etti, 55 dereceye düştü sıcaklıklar. CL28 1.4V'da boot ediyordu, testlerde hata alıyordum. 1.425'e kadar çıkardım, hatalar gitti ama deviri 1500 yapmak zorunda kaldım, stabil olması için. Ben de 3440x1440 çözünürlüklerinde hikaye oyunları oynuyorum hocam, o yüzden çok kazancım olamayacak yerler için fan hızını artırmayayım dedim. Voltajı artırmadan SCL'leri, REF'i ve TRFC'si ayarladım hocam, nasıl olmuş. Rehberinizi iyi uygulayabilmiş miyim? Bir tek aklımda FCLK mevzusu kaldı, 2133'te ses kayıpları olmaya başlamıştı. Oradan da hevesim gidince 2000 yaptım. 2100 denersem oradan çok bir performans farkı olur mu hocam? Sistemin tamamını Haziran başında kurdum

Eki Görüntüle 278096

hocam ilk attığım ayarlarla fansız 2 hafta falan kullandım ilk ayarladığımda vt3 de 3 saatve memtest5 de tüm gece hata almamıştım bu ayarları uzun süre test etmeme gerek var mı memtest5 de 2 saati sorunsuz geçti.

hocam bide meraktan denedim çünkü cl28 i daha düşük voltajda boot edip sorunsuz çalıştırıyor 1.45 girdiğimde neden hiç boot etmedi diye deniye deniye şunu fark ettim 1.435v girdiğim an sistem boot etmiyor bi kilit gibi bişey mi var acaba biosta aradım ama bulamadım. cl30 da denedim ki başka değişken olmasın diye

1.435 deneyini denerken vddio 1.4 vdd ile vddq birbirine eşit 1.435 yapmıştım fotoğraftaki gibi diğerleri düşük değildi

1.45'te Boot etmesi lazım, VDDIO ve VDDQ 1.4 bırakabilirsin ama 1.4V kararlı çalışıyorsa CL30 olacak şekilde bırakabilirsin.

Bu şekilde sorun olmayacağını düşünüyorum. Rehberden RAM Test Pro 1.5.0 ile test etmen yeterli. Burst 1X-1X bırakabilirsin stabil ise, MCR ve PDM kapalı kalsın. Training kısa sürer. 7500F genelde tırt geliyor, şans tamamen. 2100 FCLK stabil olacağı garantisi de yok, 2000 kalması uygun sende.

1788543844528.webp


tRFC2 270 deneyebilirsin, Boot etmeyebilir. Etmezse 300 kalsın.
 
270 ve SCL 4 boot etmiyor hocam, denemiştim. 1.35 civarı voltajlarda kalacak şekilde ayar yapsak olmaz mı? 1.4 V'lara gelince fan devrini artırmam gerekiyor, ses rahatsız ediyor bu sefer. Verdiğiniz TCCD_L ayarları bu voltajlarda sıkıntı yapar mı?
 
270 ve SCL 4 boot etmiyor hocam, denemiştim. 1.35 civarı voltajlarda kalacak şekilde ayar yapsak olmaz mı? 1.4 V'lara gelince fan devrini artırmam gerekiyor, ses rahatsız ediyor bu sefer. Verdiğiniz TCCD_L ayarları bu voltajlarda sıkıntı yapar mı?

1.4 voltajda dene SCL 4'ü. Sıcaklık çok artmaz, fan devrine de ellemene gerek yok. 60 derecede kalması sorun olmaz hata vermedikten sonra. Oyunda zaten o kadar ısınmaz.

CL30 kullanacaksan Gear Down kapatıp da deneyebilirsin. MCR ve PDM ayarlarını kapat bundan önce. tRFC2 270 yemeyebilir, 300 kalması daha mantıklı onun. SCL 5 Gear kapalı iken daha mantıklı.
 
Tamamdır hocam, bilgisayara geçtiğimde hemen deneyim atarım buraya. Peki hocam, bu son değişiklikler 3440x1440 çözünürlükte etkili olur mu?
 
Tamamdır hocam, bilgisayara geçtiğimde hemen deneyim atarım buraya. Peki hocam, bu son değişiklikler 3440x1440 çözünürlükte etkili olur mu?

Etkisi daha az olur, o yüzden 6000 CL30 kalman mantıklı.

Tamamdır hocam, bilgisayara geçtiğimde hemen deneyim atarım buraya. Peki hocam, bu son değişiklikler 3440x1440 çözünürlükte etkili olur mu?

Gear kapalı SCL 4 açmayabilir, Gear kapalı 5 stabildir ama muhtemelen. Voltajın sınırda olabilir. M-Die fazla istiyor.
 
Hocam, işlemcide yüzümüz gülmedi, bari RAM'imiz iyi çıkmış mı? M die'a göre iyi zamanlamalar yapabiliyor mu?
 
Son düzenleyen: Moderatör:
Hocam, işlemcide yüzümüz gülmedi, bari RAM'imiz iyi çıkmış mı? M die'a göre iyi zamanlamalar yapabiliyor mu?

Voltaj verdikten ve soğuttuktan sonra yapar. M-Die şu anda çok kötü değil, Mixed moddan sonra A-Die göre daha iyi hatta. 6000-6400 aralığı için A-Die çok avantajı kalmadı. M-Die tek sıkıntısı ciddi voltaj istemesi. Normal kullanıcının veremeyeceği tarzdan istiyor. Ben 1.8 kullanıyorum M-Die. Oradan hesap et. Modüllerden 1 tanesi 1.8V üzeri scale olmuyor, ilk 5 saniyede hata veriyor. Diğeri 1.85 stabil kalıyor. Ciddi varyasyon var M-Die'larda. A-Die'da bu sorun yok denebilir.